Föreningsinfo

svenskbandy.se IdrottOnline

Steg 4 - Högre ledarutbildning bandy

Under hösten 2023 anordnar Svenska Bandyförbundet den högsta tränarutbildningen inom bandyn. Utbildningen genomförs i samverkan med Tollare Folkhögskola i Saltsjö-Boo utanför Stockholm.

Denna utbildning är igång. Just nu kan du ej anmäla dig till denna utbildningen.

Utbildningen som pågår nu mellan den 1 september 2023 och 7 december 2024. Studierna bedrivs på distans med gemensamma digitala träffar samt ca 6 fysiska träffar på Tollare Folkhögskola eller annan ort och omfattar 57 veckors halvtidsstudier.

- Det känns spännande och roligt att vi nu får till en utbildning för våra tränare som önskar att komma till eller är på högsta nivå inom våra klubbar. Utbildningen skall ge mer kunskap om ledarskap, fysträning, bandytaktik och spelförståelse. Vi har nu jobbat hårt med att minska resorna och kostnaden för utbildningen så att så många som möjligt skall ha möjlighet att vara med. Säger Karin Torneklint, sportchef på Svenska Bandyförbundet.

- Det är av yttersta vikt att vi kan erbjuda en utbildning som håller absolut högsta nivå med den senaste forskningen och som är framåtlutat i sitt tänk. Det är deltagarna i denna utbildning som skall vara med att forma framtidens bandy ute i vårt land. Jag vet att vi har många duktiga aktiva spelare som är i slutet av sin spelarkarriär som nu vill ta steget in i nästa fas i sitt bandyliv. Sedan har vi väldigt många unga ambitiösa tjejer och killar som vill göra tränarkarriär inom bandyn, denna utbildning riktar sig till dessa personer. Vi hoppas på en riktigt stark laguppställning till hösten, kommenterar Alexander Mayborn utbildningsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

Anmäl dig nu

Ansökan är öppen. Sista dag för ansökan är 30 juni. Antal deltagare är begränsat till max 25 st.

Förkrav är bandyns grundutbildningar eller liknande praktiska erfarenheter.

Kostnaden ca 12.000. Utbildning och mat ingår i detta pris. Boende är upp till vara och en att arrangera, men om man önskar har vi ett bra pris på Tollarö (650 kr per natt) att erbjuda.

Mer information kommer till hösten.

Frågor och preliminär anmälan sänds till: Karin.torneklint@svenskbandy.se.

Utbildningens innehåll:

Teambuiding, Coachning

Ledarskap/Taktik

Coachning/
motiverande samtal

XPS - Videoanalys/Ledarskap

Träningslära (teori och praktik)

Träningsplanering

Förbundets arbete