Frågor och svar - Lagledare Fråga: Jag är lagledare i mitt lag men när jag loggar in i appen ser jag inte mitt lag. Vad är det för fel? Svar: Du är inte ännu upplagd som kontaktperson i ett lag. Din föreningsadministratör behöver lägga till dig på det eller de lag du är kontaktperson för. Fråga: Jag är lagledare i mitt lag. Jag försöker logga in i Profixioappen men får felmeddelande: "User not found". Vad är felet? Svar: Du är inte ännu upplagd som kontaktperson i ett lag. Din föreningsadministratör behöver lägga till dig på det eller de lag du är kontaktperson för. Om du redan är inlagd som kontaktperson, men trots det får felmeddelande, välj "glömt lösenord". Om detta inte fungerar, klicka på "skapa nytt konto" och välj samma mailadress som tidigare valts. Fråga: Hur vet jag vem i min förening som är föreningsadministratör? Svar: Vem som helst i föreningen som loggar in med föreningens officiella mailadress agerar i rollen som "Föreningsadministratör". Det kan vara en i styrelsen, en kanslist eller annan av föreningen utsedd person. Fråga: Jag har skapat en trupp på mitt lag men nu finns det inga spelare där att ta ut till match. Vad är felet? Svar: Det behöver skapas en trupp för varje serie och cup som laget är anmält till. Det finns tyvärr ingen spegling i nuläget. För exempelvis ett lag i elitserien så behöver en trupp skapas för Svenska Cupen, en trupp för Elitserien och en trupp för Träningsmatcher. Säkerställ att du har en trupp på den serie/cup som är aktuell. Fråga: Jag är lagledare i mitt lag, jag ser mitt lag men när jag skall skapa en trupp så saknar jag en spelare i listan. Vad är det för fel? Svar: Den spelare du saknar är mest sannolikt ej licensierad i FX. Din föreningsadministratör behöver logga in i FX och licensiera spelaren.Fråga: Hur lägger jag till spelare i Kombinationslag? Svar: Serieledaren eller tävlingsenheten kommer, inför seriestart, "koppla ihop" de föreningar som skall ingå i kombinationslaget i seriespelet. När trupp skall skapas får lagledaren möjlighet att välja spelare, med rätt ålder och kön, från båda föreningarna. Om samma lag skall spela cup eller träningsmatch behöver samma "ihopkoppling" ske. Kontakta tävlingsledningen för att säkerställa detta. Fråga: Föreningen har fått OK på utvecklingsavtal på en spelare, men han/hon ligger inte inne på truppen. Vi har match i närtid, hur gör vi? Svar: Spelaren är godkänd om han/hon är publicerad på listorna över godkända utvecklingsavtal. Tävlingsenheten (TE) behöver manuellt lägga in godkänd spelare i truppen i inlånande lag (i varje respektive serie/cup laget är anmäld till) vilket görs direkt vid godkännande. OM detta missats, lägg in spelaren i laguppställningen med fritext, för tillfällig lösning för enskild match. Gör TE uppmärksam genom ett mail till tavling@svenskbandy.se. Uppge spelare och serie där spelaren saknas i truppen. Fråga: En av mina spelare har namn som är felstavat. Vad gör jag? Svar: Profixio hämtar all personinformation från IdrottOnline via en integration. Ni behöver kontakta eller logga in på IdrottOnline och ändra stavningen i det systemet. Profixio kommer då automatiskt att uppdateras. Fråga: Med mindre än en timma före match upptäcker jag ett fel i matchtruppen, exempelvis fel tröjnummer. Vad gör jag? Svar: Lagets kontaktperson kan upp till en timma före match ändra uppgifterna i appen. Med kortare tid till match än en timma behöver kontakt tas med matchsekretariatet, som gör ändringen.